Dagbok

Chakira fra valp til voksen

Fredag 12 oktober 2012

Chakira er 1,5 år og vi stortrives sammen hver dag. :-)  NÅ har vi høstferie i 2 uker og er på hytten i Jondal. Her har vi mange lange fine turer i omegn og litt trening innimellom. Må varierer litt med godbitene så kommer treningsiver på topp. Vi har også prøvd Jondalstunellen som er fantastisk flott og gir oss masse nye muligheter mer merka turløyper i Odda kommune.Flotte fjellturer i omegn der.
Vi har strålende flotte dager og i dag har vi gått noen timers tur langs sjøen. De flotteste høstfargene er også komt no siste dagene nå som temperaturen faller litt.
Chakira nøt solnedgangen på sin måte i kveld, da hun var litt trøtt etter en lang tur. Hun la seg på flisene langs skyvedøren til uteplassen som hun pleier, for da ser hun like godt ut på sjøen eller solnedgangen samtidig som hun har litt kontroll på meg inne. :-). Dette er både praktisk lurt syns Chakira  :-).

På hytten har vi begge gode dager, nydelige dager, verdifult samvær  i trening, turer såvel som stille stunder både ute og inne!

Så har Chakira en hel "lekekasse" med seg for trening og lek. :-)

Søndag 15 april 2012

I går 14.04.12 var vi på NKK utstilling på Bønes og Chakira fikk Very Good og det var vi godt forøyd med. Nå har Chakira, som allerede er blitt 13 mnd, oppnådd  2 ganger Very Good på utstilling i kvalitetsbedømmelse. Dommeren sa at hun har et Utmerket temperament !

Videre  har hun resultatene fra røntgen med A for HD og A for AD.

Chakira går nå på 2 kurs hos Fjellanger Hundeskole. Det er kurs i lLydighet og så går vi på Treningsgruppe i Søk, så nå har v masse kjekke aktiviteter sammen og vi koser oss masse!

Tirsdag 03 april 2012

Været i dag er fantastisk flott og vi gikk en herlig tur noen timer oppover fjellet fra hytten. Chakira nyter friheten som turen har å by på  og en pust i bakken må en unne seg etter et par timers tur! Små hvilepauser falt naturlig inn i de mange utsiktspausene vi måtte ha.

Søndag 26 februar 2012

I dag var det utstilling  på Radøy. Chakira fikk Very Good det var vi godt fornøyde med. I tilegg kom hun på 2 plass i konkurranse bedømming i klassen sin.  Utstillingen var også en kjempefin miljøtrening og det var en fryd å se hvor fint hun fant seg tilrette i hallen med alle de andre hundene. Hun hadde nok et spesielt øye til de andre bernerne som var der!

Lørdag 18 februar 2012

Chakira vokser fort og er 1 år i morgen. I dag gikk vi en lang tur i skogen med noen nabo hunder. Det var  veldig kjekt å springe i snø og søle . Vi fikk en flott tur men etterpå var det rett dusjen. Her på bildet er Chakira akkurat ferdig å dusje.

Chakira og jeg storkoser oss enten det er på tur, hjemme eller trening. Hun er veldig sosial  og finner seg fint tilrette i nye miljøer. Miljøtrening får vi aldri nok av .  Så her trør vi til i nye miljøer så vel som repetisjon og vedlikeholding av det som er lært.
Chakira stor trives på trening i Fjellangerhallen som vi bruker en gang i uken.
Ellers har vi et par kurser på planen i vår. Her er det bare å følge med på kurssiden hennes.

Onsdag 28 desember 2011

Chakira er 10 mnd og nyter sin første jul. Hun storkoser seg hjemme sammen med hele familien. Regn og ruskevær ute gjør ingen ting for det er jo bare å gå rett i dusjen etter på.
Endelig fikk  Chakira et bein som varte lenger enn 1 dag, faktisk har hun hatt det hele romjulen og enda er det masse igjen. Vil du se klikk HER

Søndag 20 november 2011

Jondal
Forrige helg var vi på Hønefoss på kurs arrangert av Canis. Da fikk vi innføring i grunnferdigheter for lydighet trinn 1. Dette var kjempekjekt. I tilegg var togturen en  alletiders miljøtrening !  :
Hele forrige uke fikk vi nyte på hytta i Jondal med mange små treningsøkter med nyinnført teknikk.
Med godt utvalg av godbiter små - gikk treningen aldri i stå
Vi hadde mange nydelige vinterkvelder med vakker solnedgang fra hytten. Utrolig flott uke.

Chakira har et vidunderlig,
vakkert  gemytt som utstråler en harmoni -
som gir en fantastisk tilstedeværelse -
en nydelig opplevelse hver dag !

Mandag 7 november 2011

Siste treningskveld på Grunnkurset hos Fjellanger
I dag var det siste kurskveld på Grunnkurset hos Fjellanger Hundeskole. Chakira trives svært godt på kurset. I dag fikk vi  trene litt forskjellig, litt nytt og litt repetisjon. Innkalling gikk som en drøm og så fikk hun trene på å stå i ro, litt nye  kunst teknikker for "snurre rundt" og "rulle rundt". Dett er ypperlig innetrening! Chakira har nå fått god trening på å  følge en del kommandoer med andre hunder tilstede. :-)  Alle 6 hundene på kurset i kveld fungerte flott sammen og viste god fremgang siden oppstart av kurset, takket være flinke og motiverende trenere ! :-). Dette er kjempegøy.

Søndag 30 oktober 2011

Felles tur med Bernersennen klubben avd. Bergen
I dag var vi et par timers tur på Gåssand med Bernersennen klubben avd Bergen. Det var mange deltagere og de storkoste seg alle sammen - regnet ingen hindring!  Chakira fikk løpe sammen med andre glade bernere som storkoste seg med bading  i Gåssand vannet. Å være sammen med bernere er bare kjempekjekt!

Mandag 24 oktober 2011

Trening med Fjellanger Hundeskole på bystasjonen i Bergen
I  dag var det miljøtrening ved Bergen busstasjon. Etter først å ha prøvd å hilse ivrig på alle detagerne så var det tid for fokus og vi gikk  i  en fin rekke i heis, trappe og rundt om i området i folkemengden. Chakira koste seg. Treneren sa Chakira oppførte seg utmerket! Etterpå var det hjem og finne den store roen ganske så kvikt :-)

Søndag 16 oktober 2011

Chakira snart 8 mnd
Nå er vi på hyttetur i Jondal og skal være her en uke. Været er nydelig. I dag er det fokus på trening på å  gå pent i bånd ved fot. Chakira storkoser seg på hyttetur og være fri ute i hagen og så har hun lært seg å nyte utsikten her sammem med meg.
Etter en lang tur i dag så hviler hun inne på hytta nå og sover som en prinsesse ved min side

I morgen mandag skal vi hjem en tur for da er det kurskveld hos Fjellanger og det er trening med sosialisering i mer krevende omgivelser og det er også viktig! Men så kjører vi tilbake her i morgen kveld for mer turer,  trening og avslapping her i Jondal.
Chakira er blitt veldig glad i dusjen sin virker det som, for med en gang hun kommer inn går hun rett i dusjen for å spyle labbene. I midlertid er hun alltid ivrig å benytte anledningen drikke det rennende friske vannet av dusjen !

Torsdag 22 september 2011

I dag gikk en flott tur langs stranden og i skogen. Chakira likte seg like godt i skogsområdet som å løpe langs stranden. Egentlig burde jeg si at etter "friskus tur" på stranden var det tid for en "stressless" i eventyrskogen.

Fredag 16 september 2011

I dag har vi flott høst dag og turen gikk i nærområdet i Lysefjorden.Vi vandret på fin grusvei oppover åsen. Stoppet for å nyte utsikten og god været. Vi traff andre som også var på vandretur blant annet en samling med collier og flere små hunder. Vi ble møtt med "stormende jubel"  og hyggelig hilserunde. Ref. videofilmen Vandretur.

Torsdag 15 september 2011

Det er høst i luften og begynner å bli tidlig mørkt, så i dag passet fint med miljøtrening slik at vi fikk med oss fotballbanen fordi det var kamp og bra med folk. Det passet oss helt fint med litt heia stemning !

Onsdag 14 september 2011

I dag var var det onsdagstrening i Berner sennenhundklubb avd. Bergen og Omegn
Det var mange kjekke bernerer å hilse på og leke med. Chakira har helt klart et godt øye til sine egne . Hun storkoser seg og løper ivrig bort og hilser på alle. Chakira er en svært fasinerende valp med sitt glade, sosiale, fredelige og uredde gemytt!  Hun finner lett frem til det gøyale i omgivelsene - for å si det sånn . Bernertreningene vil hun nok helt klart ikke gå glipp av, men det vil jo ikke jeg heller  - så der er nok Chakira og jeg et godt team!

Lørdag 10 september 2011

I dag gikk vi tur på nye turstien langs elven i Jondal. Det var mange hyggelige dyrevenner å hilse på, både hund og hest. I tilegg var det flere frittgående høns å bli litt nærmere kjendt med. Dette var kjempegøyt!

Søndag 4 september 2011

Hilsetrening i Fjellveien
I dag kjørte vi til Bergen sentrum for få nye omgivelser for miljøtrening. Først gikk vi en tur i den populære turveien i fjellsiden i Bergen,  Fjellveien. Her traff vi svært mange hunder. Noen hilste vi på, noen ikke, men det var en usedvanlig god og effektiv  hilsetrening for Chakira. Dette var virkelig gøyt. I begynnelsen ble Chakira veldig ivrig på å hilse på den første hunden hun såg , men lærte seg snart å ta det litt med ro for det kom jo flere hunder hele tiden som passerte! Ja, dette var kort og godt det jeg vil kalle for "stilig" !

Miljøtrening på bryggen i Bergen  -  Ny turist attraksjon

Deretter  ble det mer miljøtrening i Bergen sentrum hvor vi gikk en tur langs bryggen. Selv om det var søndag i september så var det ennå mange turister og salgsbodene på bryggen var åpne. Så det var masse folk. Akkurat slik vi ønsker det - tenkte jeg .
Men vi hadde ikke vært der så veldig lenge før fokus snudde litt om - for Chakira ble rene "turist attraksjonen". Turister kom smilende og beundrende bort til skjønne hunden  Chakira og ville ha bilder av Chakira og seg selv på.

Ene tilfellet kom turister fra Indonesia og  spurte om å få ta  bilde sammen med Chakira, og da de hørte hun var 6 mnd gikk "jungeltelegrafen" fort og dermed var plutselig hele familien samlet for å være med på bildene. Etterpå takket de så fornøyd atte!

Dette var skikkelig artig! På bildet her står Chakira på bryggen.

Lørdag 3 september 2011

I dag er det høst ute med regn og vind, så da passet det fint at vi gikk en tur i  Os langs sjøen og fikk  se den friske sjøspruten fra bølgene. Chakira vet å nyte friskheten for hun står litt stille, så hever hun hodet elegant litt oppover så trekker hun pusten dypt inn og virkelig nyter tilværelsen, mens hun lar blikket vandre tilfreds rundt om. Ja, dette er akkurat slik tenåringene pleier si det " Chakira kan det hun! "

Etterpå gikk vi hjem og slappet av i stuen med Uno (kortspill )

Tirsdag 30 august 2011

I dag startet vi med litt miljøtrening i Bergen, en liten tur i trafikkert gate. Så fortsatte vi en tur i Os sentrum der ble det trening på gå over gangfelt. Chakira er blitt riktig så flink med å sette seg  å vente når vi skal over veien til jeg sier "værsegod" .

Tilslutt gikk vi en koselig tur i minneparken i Os sentrum, se vedlagt bilde vi tok derfra.

Lørdag 27 august 2011

I dag hadde NBSK Avd. Bergen og Omegn sin årlige aktivitetsdag i Nordnesdalen i Fyllingsdalen, og Chakira som ble 6 mnd for en uke siden deltok på Lydighetsprøve og oppnådde Bronsemerkeprøve Apellmerke grad 1. På bilde her viser hun stolt frem sitt resultat og bronsemerke.
Chakira storkoste seg med alle bernere som møtte opp i dag, det er helt klart blant hennes favorittaktiviteter å være sammen med så mange bernere på en gang.  Chakira gleder seg allerede til neste bernertrening .

Torsdag 25 august 2011

I dag gikk vi tur i skogen i nærområdet, Chakira var nysgjerrig på det meste, spesielt, trær, grener , mose, vann (mest sølepytter ), sopp og  herlig moseeng under de store trærne. Der ville hun gjerne nyte tilværelsen en stund.
Vi trente på "bli" og "innkalling".

Onsdag 24 august 2011

2011
Chakira (Alperoses Chakira Snøfnugg)  er min 3 bernersennen tispe og hun er født 19. februar 2011 og er fra kennelen Alperose. Moren heter Berta (Alperoses Alberta)  og faren heter Roabamsen's Fred Astaire.

Chakira er en utrolig  nydelig valp med herlig gemytt. Hun er en aktiv sosial valp som lett finner seg til rette i nye omgivelser. På bildet her er hun 2,5 mnd.

Chakira er nå  6 mnd og ferdig med valpekurset hos Fjellanger Hundeskole. Vi er så heldig å bo i nærheten, så vi stiller lett opp på  kurskveldene som det er en glede å delta på.

Neste kurs Grunnkurs starte om 1 mnd, dvs når Chakira er 7 mnd. Dette er miljø trening i mer krevende omgivelser enn valpekurset og så er det åpent for ønsker. Noe jeg er glad for :-) Jeg er spesielt opptatt av trening med å  ta vare på og utvikle et godt hundespråk samt ønsker jeg å trene litt lydighet.

Denne uke starter Bernerseennen klubben i Bergen og omegn oppigjen etter sommeren og i kveld er vi påplass der. Vi vil gå aktivt i Bernerklubben til unghundtiden er over, dvs minst 2 år. :-) God sosial trening i trygge omgivelser er høyeste prioritet!